Alle skoler er forpliktet til å drive systematisk arbeid for å sikre et godt skolemiljø for elevene, både det fysiske og det psykososiale miljøet. Denne planen ivaretar planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeidet med det psykososiale miljøet. Det fysiske skolemiljøet sikres spesifikt gjennom skolens øvrige internkontrollsystem, Kristne Friskolers Forbund – Kvalitets Sikrings Systemet (KFF-KSS). Privatskolene på Vikten og Ørsnes har gått sammen om å lage et felles utgangspunkt, en felles plan for dette arbeidet. Ved utarbeidelse av planen har vi brukt veiledninger fra Utdanningsdirektoratet, diverse hefter angående sosial kompetanse og sosial læreplan, og annet materiell fra Utdanningsdirektoratet som har vært relevant. Disse kildene henvises ikke direkte til underveis, men de foreligger i kildelisten bakerst i dokumentet. Vi har for det meste valgt våre egne formuleringer. Likevel er hele dokumentet grundig basert på dette materiellet. Vi har ingen faste opplæringsprogram som vi følger, men denne systematiske planen for skolemiljøet er et viktig verktøy. Den evalueres grundig hvert år og blir dermed bedre og bedre. På denne måten sikrer vi også at de ansatte blir involvert og fortrolig med det system-rettede arbeidet, og slik får eiendomsfølelse til det de er med på. Denne planen må sees i sammenheng med skolens kvalitetssikringssystem (KFF-KSS) som lærernes opplæringsbehov, avviksrutiner og andre kontrollsystemer for å sikre at planen blir brukt hensiktsmessig. Planen har kapitler og deler av kapitler som er lik fra år til år. Andre avsnitt fornyes hvert år ut fra hvilke satsningsområder som gjelder.
Vi uthever de avsnittene som er satsningsområder for det aktuelle året, og markerer dem med følgende overskrift: «Satsningsområde 20XX-20XX». Disse satsningene vil være spesifikke for hver skole!
Innholdsfortegnelse
Kapittel 1 Mål for skolemiljøet og skolemiljøarbeidet
Kapittel 2 Sosial læreplan – Sosial kompetanse.
Kapittel 3 Årsplan for skolemiljøtiltak
Kapittel 4 Skole-/hjem samtaler:
Kapittel 5 Inspeksjonsordningen.
Kapittel 6 Foreldremøter
Kapittel 7 Informasjon til ansatte:
Kapittel 9 Elevråd
Kapittel 10 Foreldrenes ArbeidsUtvalg (FAU)
Kapittel 11 Skolemiljøutvalget
Kapittel 12 Rutiner for å sikre at planen gjennomføres
Kapittel 13 Satsningsområder
Kapittel 14 Bakgrunnslitteratur
FOR VIKTEN SKOLE