Kapittel 1 -Mål for skolen og skolemiljøet

I følge opplæringsloven kapittel 9a, har alle elever i grunnskolen rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det vil si et trygt og sikkert læringsmiljø der elevene føler trygghet og sosial tilhørighet. For å nå dette målet, jobber vi gjennom disse tre områdene:

Våre mål for et godt psykososialt miljø:

Skolens verdiplattform og skolens ordensreglement legger premissene for det gode mellommenneskelige miljøet vi strever etter. Ut fra begge disse dokumentene formulerer vi noen faste mål som overordnet, mens noen mål som vi endrer ut fra ulike satsingsområder fra år til år.

Overordnet (Ordensreglementet):

• Vi behandler alle på samme måte som vi selv ønsker å bli behandlet.
  • Vi respekterer hverandre, både hvem vi er og hva vi har.

Våre mål for et systematisk arbeid med skolemiljøet:

Forebyggende arbeid:

• Sosial læreplan – sikrer elevene opplæring i sosiale ferdigheter gjennom hele skoleåret.
    • Årsplan - felles treffpunkter sikrer at elevene møtes på tvers av klassetrinnene og utvikler sosiale bånd.
    • Elevsamtaler og skole-hjemsamtaler – sikrer direkte kontakt mellom lærer og elev, og foreldre.
    • Inspeksjonsystem – sikrer systematisk kontroll med utemiljøet
    • Foreldremøter – sikrer direkte kontakt med foreldregruppen

Individuelt rettet arbeid:

• Informasjon til alle ansatte om:
    • hva som beregnes for å være krenkende atferd
    • sin plikt til å undersøke, varsle og gripe inn
    • enkeltvedtak – hvilke regler som gjelder.

Brukermedvirkning sikres gjennom:

• Elevråd
    • Foreldrenes Arbeids Utvalg (FAU)
    • Skolemiljøutvalg ( inntil videre ikke aktivt ved Vikten skole)

Slik fordeler vi ansvaret for de ulike målene, og tidspunktene for måloppnåelse:
  • Skolens ledelse er ansvarlig for at det systematiske arbeidet er aktivt og følges opp i det daglige.
  • Skolens ledelse er ansvarlig for at skolemiljøplanen evalueres og endres årlig.
  • Skolen gjennomfører elev-, lærer- og foreldreundersøkelsen som pålegges fra det offentlige.
  • Skolen vurderer lokal skolemiljøundersøkelse i samarbeid/regissert av Skolemiljøutvalget, med ulike tema etter behov.
  • Skolens rutiner for å sikre at målene blir fulgt, sikres gjennom KFF-KSS.
  • Skolens handlingsplan når det avdekkes at elever ikke får oppfylt sin rett til et godt psykososialt miljø.

FOR VIKTEN SKOLE