Kapittel 2 - Sosial læreplan

I tillegg til det systematiske arbeidet for å sikre et godt psykososialt miljø, har vi noen uttalte prinsipper som skal sikre at vi ikke bare bryr oss om sosial kompetanse, men legger innsats i å utvikle elevenes kompetanse på området.

Det er viktig at skolens ledelse sikrer at de ansatte får nødvendig opplæring/kursing på områder som har med elevenes psykososiale miljø og sosial kompetanse å gjøre.

Planen er to-delt. Første del tar opp noen viktige momenter som er nødvendig bakgrunnskunnskap hver enkelt lærer må ha for å kunne drive opplæring i sosial kompetanse. Andre del viser konkrete opplæringspunkt som tips til undervisningen både individuelt og i gruppe, og i liten grad fordelt på ulike trinn.

FOR VIKTEN SKOLE