Handlingsplaner ved sykdom o.l.

I en skole der mange barn og voksne jobber tett sammen, er det nødvendig å ta noen enkle forholdsregler i forbindelse med sykdom. Det ene er for å unngå å være en kilde til smitte, men like viktig for å ta hensyn til barnet selv. En elev som er i dårlig form, yter dårlig på skolen og har lite utbytte av å være til stede.

Derfor anbefaler vi å holde barn hjemme ved:

• feber, så lenge barnet har temperatur over normalt nivå
  • sterk hoste og forkjølelse, så lenge det er så mye at det vil være til forstyrrelse for medelever
  • symptomer på omgangssyke
  • etter omgangssyke, se skolens handlingsplan
  • vannkopper, så lenge barnet har utbrudd og har væskende sår. Når alle utslettene har dannet skorpe er smittefaren vanligvis over.
  • brannkopper, så lenge barnet har væskende sår eller om sårene ikke lar seg dekke fullstendig til på forsvarlig måte i forhold til smittefare.

Ellers minner vi om å fokusere på god handhygiene og hoste-/nysehygiene når man er sammen med andre.

Vi gjør oppmerksom på at skolens personale kan sende hjem elever dersom vi oppfatter dem som for syke til å ha nytte av å være på skolen.

Ved pandemier gjelder egen handlingsplan.

Arbeider...

Personlig meny