Barnemark

Når det meldes om tilfeller av barnemark i skolekretsen, går det ut en oppfordring til foresatte om å følge med på symptomer. Husk at barnemark verken er farlig eller uvanlig. Vi oppfordrer til fornuftig omtale av dette.

Barnemark dukker opp innimellom. Det er ganske vanlig at barnefamilier opplever dette, litt utrivelige besøket, en eller flere ganger i løpet av småbarnsperioden. Dette er ikke noe vi ønsker å rope høyt om når det er vår tur. Det er likevel viktig og nødvendig at skolen får beskjed, slik at vi kan gi en generell melding til alle om å følge ekstra nøye med i en periode framover.

Når noen først har fått denne gjesten i hus, er det svært sannsynlig at den stikker innom flere hus før den takker for seg, og forhåpentligvis blir borte. Selv om det er enkelt å behandle barnemark, kan det noen ganger ta svært lang tid før hele miljøet får kvittet seg med det. Derfor er det viktig at vi alle sammen er oppmerksom i samme periode, og dermed kan ta udyret så snart det avslører sin tilstedeværelse.

Husk å si fra til skolen dersom du oppdager barnemark, enten til barnets kontaktlærer eller til skoleleder!

Barnemark (Foreldrebrosjyre, PharmaSafe)

Barnehage/skole

• Gi beskjed til personalet i barnehagen.
  • Barnet kan gå på skole/i barnehage dagen etter påbegynt kur.
  • Det er ikke anbefalt å behandle alle i barnehagen/skolen.

(Helsebibliotekets foreldrebrosjyre)