Arbeider...

Personlig meny

Oppkast - Norovirus

Noroviruset (tidligere kalt Norwalkviruset) gir diaré og oppkast - klassisk omgangssyke!

Ikke uvanlig

Norovirus er en samling med ulike virus som kan gi diaré og oppkast. I vår del av verden er det den mest vanlige årsaken til disse symptomene.

Symptomer

Viruset gir klassiske omgangssykesymptomer: Kvalme, oppkast, vondt i magen, smerter i musklene, diaré og feber. Dersom du vil ha en helt sikker diagnose må legen din sende inn en avføringsprøve senest 3 døgn etter at du har blitt syk. De fleste tilfellene i Norge blir imidlertid diagnostiserte etter hva pasienten forteller, og ikke etter en avføringsprøve.

Smitte

Viruset er smittsomt, og sykdommen kommer derfor ofte i små utbrudd, særlig på institusjoner og oftest om vinteren. Man blir smittet ved at man kommer i kontakt med mat eller vann som inneholder viruset. Denne maten/vannet har da blitt behandlet av en person som har hatt smitten, eller vært skylt med kontaminert vann. Dersom en syk person hoster på deg kan du også bli smittet. En syk person er smittefarlig så lenge han eller hun har symptomer på sykdommen, størst er smittefaren etter 2-3 dager med symptomer. Syke barn bør holdes hjemme fra barnehagen/skolen til de har vært uten symptomer i to døgn (48 timer). Små barn fra samme husstand bør ikke sendes i banehage/skole ved smitte i husstanden. Det samme gjelder for dem som arbeider med mat som ikke varmes opp. Helsepersonell som arbeider med pasienter som har dårlig immunsystem må også holde seg hjemme.

Prognose

Det tar mellom 12-48 timer fra man blir smittet til symptomene viser seg. Prognosen er utmerket - sykdommen går som regel over etter et par døgn.

Behandling

Det finnes ingen behandling eller vaksine. Dersom du er syk bør du drikke vann for ikke å bli uttørket. Når du er syk bør du også unngå å lage mat til andre enn deg selv, for å unngå å føre smitten videre.

Hvordan unngå å bli syk?

Det er viktig å ha god hygiene. Vask hendene dine godt, og dersom noen er syke i dine omgivelser må det holdes rent og pent på badet og kjøkkenet. Unngå å spise med hendene dersom de ikke er rene! På institusjoner skal syke legges på eget rom og spesielle forhåndsregler skal følges.