Mer om eierforhold og forvaltning

17. april 2023: Denne teksten er for tiden under revisjon og kan bli endret.

Guds menighets grunnskole er først og fremst opprettet for å dekke ønsker og behov hos foreldre og barn som er medlemmer av Guds menighet. Den er dessuten åpen for andre så langt forholdene tillater det.

Skolen eies og drives av Guds menighet på stedet der skolen er lokalisert. (Med Guds menighet menes alle personer over 18 år som til enhver tid er registrert i menighetens register der skolen er lokalisert.)

Eiers ansvar, plikter og rettigheter i forhold til offentlige lover og forskrifter forvaltes av skolestyret. Skolestyret har hovedansvaret for skoledriften, med skolens daglige leder som ansvarlig for den daglige drift.

Lærerråd, foreldreråd og elevråd etableres og oppdateres i samsvar med Friskolelovens bestemmelser.

Skolestyret består av 5 personer valgt av generalforsamlingen i Guds menighet på stedet der skolen er lokalisert. Alle personene i skolestyret må være medlem i Guds menighet. Representanter fra skolen har i følge Friskoleloven rett til å delta i skolestyrets møter. Skolestyret skal avholde minst tre møter i året, og ved eventuelle behov eller når skolelederen, formannen eller flertallet av representantene ønsker det.

Sekretæren er ansvarlig for korrekt protokollførsel og utforming av referat som må godkjennes av styret. Sekretæren har også ansvaret for at skolestyrets medlemmer, samt alle som ellers har rett til å være tilstede på møtene, får tilsendt saksliste medsakspapirer i tilstrekkelig tid før møtene, og referat fra møtene etterpå.

Alle vedtak i skolestyret avgjøres ved enkelt flertall. Styret er vedtaksdyktig når mer enn halvparten av representantene inkl. formannen er til stede. Vedtak som har avgjørende betydning for skolens eksistens, eller som griper inn i skolens drift på en avgjørende måte, skal forelegges menighetens Hovedutvalg for undervisning.

Valgrutiner

Det gjennomføres valg gjennom lukket avstemming hvert år. Det gjennomføres valg på et medlem i fem år. 5 medlemmer på valg. Valgkomiteen nominerer to personer for hver av dem som er på valg.

Lærere som er ansatt ved skolen bør ikke velges inn i skolestyret etter som både daglig leder og representant for lærerne allerede er representert gjennom bestemmelsene i Friskoleloven.

Representanter kan gjenvelges for ny periode dersom de ikke selv fraskriver seg dette.

Styret velger selv sin formann og sekretær.

Arbeidsområder:

• ivareta det formelle ansvaret for at skolen drives i tråd med gjeldende offentlige lover og forskrifter, og i samsvar med godkjenning og eventuelle pålegg fra offentlig myndighet
  • fungere som arbeidsgiver for de ansatte ved skolen
  • gripe direkte inn overfor skolens leder dersom den daglige drift ikke gjennomføres i samsvar med de oppsatte målformuleringer
  • ansvar for at det hvert år utarbeides budsjett og føres regnskap over samtlige utgifter og inntekter ved skolen, i samsvar med gjeldende forskrifter
  • regnskapsfører og revisor oppnevnes av styret
  • tilsette skolens ledelse og annet personale bortsett fra undervisningspersonell som tilsettes etter innstilling fra skolens ledelse. (I forbindelse med tilsettinger må søknader med vitnemål og attestavskrifter forelegges styret. Vikarer for en del av skoleåret tilsettes av skolens ledelse i samråd med skolestyret.)
  • fastsette reglement og instrukser for skolen.