Vinner av lesekonkurransen

Ørsnes Privatskole ble fylkesvinner og beste 5 klasse i Norge i året lesekonkurranse i regi av Norli; "Norli junior lesekonkurranse" I tillegg greid de å lure seg inn på "topp 10" i Norge

Det ble derfor tur inn til bokhandelen i Svolvær

Vinnerelevene fikk utdelt premier på bokhandelen Rødsand Norli Svolvær. Av totalt 3000 klasser fordelt på 48.000 elever fra hele landet, kom de inn på tiende plass i Norge, og ble altså beste skole i Nordland.

Fylkesvinner ble premiert med en flott pokal, mens premien for beste 5. klasse i Norge var på 2000 kroner

I perioden fra 12.september til 9.desember i 2022 leste elevene i gjennomsnitt 9200 sider hver, som gjør de til noen av Norges råeste lesere.

Lesingen registrerte elevene på en nettside til Norli. Eleven var kanskje litt lunken i holdningen til dette i begynnelsen. Men etter hvert ble de veldig motiverte når de kunne følge med hvor mye og fort de leste.

Deltakelsen har medført at elevene er blitt bedre til å skrive og leve seg inn i egne tekster, noe som fremkommer i elevarbeid i etterkant. Elevene brukte mye tid på å lese, både på skolen og på fritiden når konkurransen pågikk.

Premiepengene, sammen med andre innsamlede midler skal elevene bruke på å ta buss til Stokmarknes med påfølgende hurtigrutetur tilbake til Svolvær og det skal være på en båt med boblebad

Tusen takk til Rødsand Norli Svolvær for en fin markering for elevene.

Link til facebook-siden til Norli Svolvær