Bruk refleks!!!

Mørke klær langs mørk vei, det er kjempeskummelt.

Vi ser oss nødt til å minne voksne og barn om å bruke refleks når vi er ute på veiene. Dette er for egen sikkerhet, og fordi vi ønsker å unngå at noe alvorlig skal skje. Det har kommet meldinger til skolen fra bilister som har opplevd uheldige situasjoner. Dette gjelder på skoleveien, men det er kanskje en enda større utfordring på ettermiddag og kveld, og på dagtid. Refleks er alltid lurt, også selv om det er lyst ute.

Bruker du refleks, synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys, men uten refleks er du først synlig på 25 – 30 meters hold.

En bilfører som kjører i 50 km/t har 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere når du bruker refleks, det kan være forskjellen på liv og død.

Refleks er den billigste livsforsikringen du kan ha! Bruk refleks så du blir synlig i trafikken. Vi anbefaler at du bruker refleks som beveger seg når du går, og at du bruker to reflekser slik at du er synlig fra flere kanter.

(klikk på linken: tryggtrafikk.no)

Natt og dag - se forskjellen.