Navigasjonssti
Ørsnes og Vikten Privatskoler
Ørsnes privatskole
Om skolen
Pedagogisk plattform
Personvern
Meny
Innstillinger
Innstillinger
Til forsiden
Logg inn
Vis sidefelt
Personopplysninger
Pedagogisk plattform
Skolens organisering – Den pedagogiske plattformen
Skolen er i hovedsak basert på verdi og dannelse. Verdiforankringen i Det evige evangelium danner plattformen for elevenes danning og karakterforming. På denne plattformen skal skolen gi opplæring i henhold til godkjent læreplan LK20. Andre tilpasninger til verdiforankringen finnes nærmere spesifisert i bakgrunnsmaterialet for skolens godkjenning. Dette gjelder også for valg av undervisningsmateriell. Skolens undervisning bygger på et sosiokulturelt læringssyn. Dette innebærer følgende hovedpunkt:
Helhetlig struktur med fleksibilitet
Skolehverdagen skal preges av varierte arbeidsmetoder, men det skal også tas hensyn til at barn og ungdom trives og lærer bedre når skoledagen er strukturert og gjenkjennelig
Tilpasset opplæring
Undervisningen skal prøve å ivareta og tilpasse alle sidene ved elevenes læring, - både med hensyn til forståelse, følelser og handling, slik at skolearbeidet blir meningsfylt for den enkelte elev. På den ene siden skal undervisningen tilpasses hver enkelts utviklingsmuligheter som en individuell prosess. Men, den enkelte elevs verdier og sosiale ferdigheter må også formes i et bredere fellesskap for læring. En sosial prosess.
Vurdering
Skolen vil legge stor vekt på at vurderingen skal danne retning for elevens videre arbeid. Dette fører til at elevene må være aktivt med å vurdere egen arbeidsprosess, samarbeidsprosess og faglige resultater. Dermed får elevene trening i å se sine egne utviklingsmuligheter og å sette egne realistiske læringsmål. Skolen benytter samme avgangsprøver og vurderingsformer som i den offentlige skolen. Dette for å gi grunnlag for lik og rettferdig vurdering ved opptak til andre skoler eller ved overgang til yrkeslivet. I praksis prøver skolen å…
strukturere
lærestoffet i perioder og temaer
, for å oppnå en helhetlig skolehverdag.
gi opplevelser for å utfordre barnas følelser, engasjement og
motivasjon
for lærestoffet, som dermed kan gi mening til den enkelte elevs læring.
å
tilpasse læringsaktivitetene
slik at hver elev får utvikle seg i sin til enhver tid nærmeste utviklingssone.
legge opp til
elevaktive arbeidsmetoder
der elevene selv medvirker, og skolen innfører gradvis ulike former for oppdagende læring.
gjøre
skoledagen og skoleuken fleksibel
ved å ha prosjektarbeid, storyline, problembaserte læringsaktiviteter, forelesninger, levende fortellinger, kurs og stille lese- og egenstudieøkter.
samtidig la denne fleksible skoledagen inngå i en
rytmisk struktur
, slik at barna blir vant til og blir godt kjent med skoledagens pulserende gang. Dette blir gjennomført blant annet ved hjelp av informative og fleksible ukeplaner.
være bevisst på at teoretisk kunnskap mest mulig bør gå hånd i hånd med
praktisk handling
.
tilrettelegge både for individuelt arbeid og for arbeid og aktiviteter i grupper i en
fleksibel helhet
.
være seg bevist at veiledning og vurdering skal hjelpe eleven til å
tenke selvstendig
og å gjøre egne slutninger og valg, med de konsekvenser disse innebærer.
Skoleruta 2024-2027
Skoleruta 2023-2024