Personvern

Personopplysninger

Pedagogisk plattform

Skolens organisering – Den pedagogiske plattformen

Skolen er i hovedsak basert på verdi og dannelse. Verdiforankringen i Det evige evangelium danner plattformen for elevenes danning og karakterforming. På denne plattformen skal skolen gi opplæring i henhold til godkjent læreplan LK20. Andre tilpasninger til verdiforankringen finnes nærmere spesifisert i bakgrunnsmaterialet for skolens godkjenning. Dette gjelder også for valg av undervisningsmateriell. Skolens undervisning bygger på et sosiokulturelt læringssyn. Dette innebærer følgende hovedpunkt:

Helhetlig struktur med fleksibilitet

Skolehverdagen skal preges av varierte arbeidsmetoder, men det skal også tas hensyn til at barn og ungdom trives og lærer bedre når skoledagen er strukturert og gjenkjennelig

Tilpasset opplæring

Undervisningen skal prøve å ivareta og tilpasse alle sidene ved elevenes læring, - både med hensyn til forståelse, følelser og handling, slik at skolearbeidet blir meningsfylt for den enkelte elev. På den ene siden skal undervisningen tilpasses hver enkelts utviklingsmuligheter som en individuell prosess. Men, den enkelte elevs verdier og sosiale ferdigheter må også formes i et bredere fellesskap for læring. En sosial prosess.

Vurdering

Skolen vil legge stor vekt på at vurderingen skal danne retning for elevens videre arbeid. Dette fører til at elevene må være aktivt med å vurdere egen arbeidsprosess, samarbeidsprosess og faglige resultater. Dermed får elevene trening i å se sine egne utviklingsmuligheter og å sette egne realistiske læringsmål. Skolen benytter samme avgangsprøver og vurderingsformer som i den offentlige skolen. Dette for å gi grunnlag for lik og rettferdig vurdering ved opptak til andre skoler eller ved overgang til yrkeslivet. I praksis prøver skolen å…
  • strukturere lærestoffet i perioder og temaer, for å oppnå en helhetlig skolehverdag.
  • gi opplevelser for å utfordre barnas følelser, engasjement og motivasjon for lærestoffet, som dermed kan gi mening til den enkelte elevs læring.
  • å tilpasse læringsaktivitetene slik at hver elev får utvikle seg i sin til enhver tid nærmeste utviklingssone.
  • legge opp til elevaktive arbeidsmetoder der elevene selv medvirker, og skolen innfører gradvis ulike former for oppdagende læring.
  • gjøre skoledagen og skoleuken fleksibel ved å ha prosjektarbeid, storyline, problembaserte læringsaktiviteter, forelesninger, levende fortellinger, kurs og stille lese- og egenstudieøkter.
  • samtidig la denne fleksible skoledagen inngå i en rytmisk struktur, slik at barna blir vant til og blir godt kjent med skoledagens pulserende gang. Dette blir gjennomført blant annet ved hjelp av informative og fleksible ukeplaner.
  • være bevisst på at teoretisk kunnskap mest mulig bør gå hånd i hånd med praktisk handling.
  • tilrettelegge både for individuelt arbeid og for arbeid og aktiviteter i grupper i en fleksibel helhet.
  • være seg bevist at veiledning og vurdering skal hjelpe eleven til å tenke selvstendig og å gjøre egne slutninger og valg, med de konsekvenser disse innebærer.