Personvern

Personopplysninger

                                                                 

Kapittel 4 - Skole-hjem-samtaler: Elevsamtalen

Det skal være minst en samtale pr semester mellom kontaktlærer og hver elev. Samtalen tar for seg elevens og lærerens forventninger. Denne samtalen danner utgangspunkt for skole- hjem-samtalen der også foreldrene er til stede.
Som et ledd i skolens systematiske oppfølging av § 9a, brukes skole-hjemsamtalene til å drøfte med foreldrene hva som er sentralt i barnets sosiale utvikling. Dette fordi sosial læring er så nært knyttet til oppdragelse, og det er viktig at de samme tingene vektlegges både hjemme og på skolen. Det er viktig at skolen og lærerne her viser vilje til å se foreldrene som en betydningsfull ressurs for deres eget barns læring, utvikling og prestasjon på skolen.
Ang. elevdeltakelse: se forskrift til oppl loven § 3-2.
Samtalene skal minst inneholde disse punktene:
  • Faglig.
    • Eget forhold til ulike arbeidsmetoder.
    • Egen faglig utvikling.
  • Sosialt.
    • Trivsel i forhold til medelever og lærere.
    • Trivsel i forhold til klassemiljøet og skolemiljøet.
    • Trivsel mellom elevene. Hvordan de andre har det.
    • Egen sosial utvikling.
      • Empati
      • Samarbeid
      • Selvhevdelse
      • Selvkontroll
      • Ansvarlighet
  • Forventninger. Foreldrene må bevisstgjøres på hvor viktig det er at de stiller positive forventninger til egne barn, snakker positivt om eget barns skolehverdag og lærere, viser interesse og sørger for at eget barn er godt forberedt ved å komme tidsnok og har med det de skal.
  • Videre arbeid for eleven ut fra punktene over.
Forslag til konkrete samtaleskjema finnes som vedlegg sist i dokumentet.

 

 

   FOR VIKTEN SKOLE