Om skolestyrets funksjon og rolle.

Sammensetning.
Skolestyret er sammensatt av 5 personer valgt av generalforsamlingen i Guds menighet på stedet der skolen er lokalisert.   Alle medlemmene i skolestyret må også være medlemmer av Guds menighet.

Nominasjon og valg.
Styremedlemmene velges for perioder på 5 år, og det gjennomføres valg på ett styremedlem hvert år.  Valget foregår ved lukket avstemming.
Hovedutvalg for undervisning fungerer som valgkomite, og nominerer to personer for hver av dem som er på valg.

Lærere som er ansatt ved skolen bør ikke velges inn i skolestyret etter som både skolens leder og representant for lærerne allerede er representert gjennom bestemmelsene i privatskoleloven.

Representanter kan gjenvelges for ny periode dersom de ikke selv fraskriver seg dette.
Valg av nye styrerepresentanter gjennomføres på den tid i året skolestyret i samråd med sin forstander finner det tjenlig.  Tidspunktet kan derfor variere fra skole til skole.

Styret velger selv sin formann og sekretær.

Representasjonsrett.
Rett til å være tilstede på møter i skolestyret har alle de som innehar retten etter privatskolelovens bestemmelser, samt skolens eier representert ved stedets menighetsforstander.

Funksjon.
Skolestyret har det formelle ansvaret for at skolen drives i tråd med gjeldende offentlige lover og forskrifter, og i samsvar med godkjenning og eventuelle pålegg fra offentlig myndighet.

Skolestyret fungerer som arbeidsgiver for de ansatte ved skolen, og kan i kraft av denne funksjon gripe direkte inn overfor skolens leder dersom den daglige drift ikke gjennomføres i samsvar med de oppsatte målformuleringer.

Skolestyret har ansvaret for at det hvert år utarbeides budsjett og føres regnskap over samtlige utgifter og inntekter ved skolen, i samsvar med gjeldende forskrifter. Regnskapsfører og revisor oppnevnes av styret.

Skolestyret tilsetter skolens leder.  Undervisningspersonell tilsettes av skolestyret etter innstilling fra skolens leder.  Annet personale tilsettes av skolestyret.  I forbindelse med tilsettinger må søknader med vitnemål og attestavskrifter forelegges styret. Vikarer for en del av skoleåret tilsettes av skolens leder i samråd med skolestyret.

Skolestyret fastsetter reglement og instrukser for skolen.

Alle vedtak i skolestyret avgjøres ved enkelt flertall. Styret er vedtaksdyktig når mer enn halvparten av representantene inkl. formannen er tilstede. Vedtak som har avgjørende betydning for skolens eksistens, eller som griper inn i skolens drift på en avgjørende måte, skal forelegges menighetens Hovedutvalg for undervisning.

Skolestyret skal avholde minst tre møter i året.  For øvrig holder styret møter etter behov eller når skolelederen, formannen eller flertallet av representantene ønsker det.

Sekretæren er ansvarlig for korrekt protokollførsel og utforming av referat som må godkjennes av styret.  Sekretæren har også ansvaret for at skolestyrets medlemmer, samt alle som ellers har rett til å være  til stede på møtene, får tilsendt saksliste med sakspapirer i tilstrekkelig tid før møtene, og referat fra møtene etterpå.

(Utdrag fra Statutter for styring og administrering av Guds menighets grunnskole.)