Bygdekafè

Bygdekafèen på ungdomstrinnet

- ansvar, rutiner og retningslinjer

Bygdekafèen arrangeres av alle elevene i ungdomstrinnet. Bygdekafeen er et arrangement som er kommet i stand for å få inn penger til klassetur, en tur som arrangeres av elevene selv og foreldrene. Turen har ikke et skolemessig innhold, og er derfor utenfor skolens ansvarsområde mtp organisering og planlegging.

Elevene (og foreldrene) trenger likevel hjelp til en del praktiske ting, og støtte til planlegging og gjennomføring. Lærerne/skolen bidrar ved å gi elevene tid til planlegging i klasserådstimer (pluss litt til). I tillegg brukes det en god del av skolens utstyr (utskrifter, tegnepapir, m.m.) som ikke er direkte med i regnskapet.

Elevene må ha minst en voksen person (må være fysisk til stede) som er ansvarlig når de er på forsamlingshuset. Det er også nødvendig at foreldrene hjelper til underveis i selve gjennomføringen av kafeen. Dette kan settes opp i vaktlister i rulleringssystem (alle foreldre trenger ikke bidra hver gang, men hver sin tur).

Klasseråd:

• planlegging av gjennomføring (finns ei egen mer detaljert planleggingsliste for elevene)

• meny (det handles inn til hovedretten og kaker bakes hos hver enkelt elev. Elevene velger fra kakelisten hvilke kaker de vil ha på den aktuelle kafeen)

• innkjøp (skolen legger ut og får dette tilbakebetalt etter kafeen)

• fordeling av roller både før og underveis (også for foreldre)

• Lage liste for foreldrevakter

• dagen før under forberedelsene på forsamlingshuset (min 1 person)

• på gjennomføringsdagen (2-3 personer som har vakt hver sin tur gjennom dagen)

• Dialog med sosiallærer (sender kakelister og vaktlister til foreldrene på trinnets vibergruppe for foreldre)

FAU-representanten for ungdomstrinnet:

• Når elevene informerer om at de planlegger en kafè, skal FAU-representanten få beskjed, og holde dialog med dem om framgangen.

Skolen:

• Sørger for at hvert nytt klasseråd samt foreldregruppen er informert om ansvar, rutiner og retningslinjer (sosiallærer)

• Støtter elevene ved å ha system for å ta vare på tidligere års erfaringer. Sosiallærer er kontaktpersom for elevene i denne prosessen.

Økonomien:

Inntektene fordeles etter et prosentvis system: 20% av inntektene går til skolen til formål ønsket av elevene.

Skolen legger ut for innkjøp som betales tilbake etter kafedagen.

Sjekkliste for gjennomføring (elever):

• Kontakte foreldrerepresentant/ sosiallærer

• Meny

• Booke kjøkken/ forsamlingshus

• Innkjøp/ beregninger

• Alle elever er informert om hvilke arbeidsoppgaver de har- vaktlister- alt fra forberedelse til opprydding.

• Foreldrene er informert om hvilken kake elevene skal bake hjemme for å ha med

• Vaktliste for foreldre

• Sende ut invitasjon