Skole-hjem-kanaler

Informasjonskanaler mellom skole og hjem.
All kommunikasjon mellom skole og hjem skal i første instans gå gjennom elevens kontaktlærer.

Ukeplanen.

Alle klassetrinn får ukentlig en plan som gjelder for en uke av gangen, disse planer legges ut på  PedIT for hvert trinn. Her er timeplanen for uka det sentrale, men like viktig er feltet for informasjon til foreldre. På trinnene 1.-4. skrives også planen ut og settes i et ukeplanhefte. 5.-10. klasse kan skrive den ut selv ved behov.

Kontaktbok (Tidligere meldingsbok).

Kontaktboken (finnes i PedIT) brukes i de tilfellene der kommunikasjonen er viktig å dokumentere skriftlig.

• Kontaktboken brukes…
    • når eleven har hatt fravær – melding med gyldig begrunnelse for fraværet noteres i ettertid og skal kvitteres for av en lærer.
    • ved forespørsel om en fridag for eleven – melding noteres på forhånd og skal underskrives av kontaktlærer (kontaktlærer kan gi fri for en dag, ved behov for flere dager, skal det sendes skriftlig søknad til skolens ledelse).
    • dersom eleven ikke har fått gjort leksene sine – melding med gyldig begrunnelse noteres, og leveres samme dag som leksene skulle vært gjort til, og skal kvitteres for av lærere.

SMS-varsling.

Tekstmelding brukes ofte for å gi viktige, korte beskjeder mellom skole og hjem. Fra skolens side brukes PedITs SMS-tjeneste der beskjeden sendes kun til de enkelte trinn beskjeden gjelder.

Det er også blitt rutine ved melding om syke barn. Da sender foreldre en tekstmelding til læreren som skal ha eleven den aktuelle dagen. Dette som en trygghet for at elever som skal på skolen, men ikke dukker opp, blir etterlyst. (Dette har ingenting med den skriftlige dokumentasjonen i etterkant å gjøre.)

E-post.

Dersom det er behov for en lengre skriftlig dialog enn en kort beskjed, benyttes gjerne epost. Dette gjelder særlig dersom det omhandler sensitiv informasjon som eleven ikke nødvendigvis trenger å kunne lese om etter hvert i skoleløpet. Slik dialog blir lagret av kontaktlærer på egnet sted.

Formelle henvendelser i elevsaker.

Når det er spesielle ting som ønskes tatt opp angående enkeltelever, skal kommunikasjonen i hovedsak gå gjennom kontaktlærer. I neste omgang er det daglig leder som skal kontaktes. Se ellers egen informasjon om henvendelser angående skolemiljø.