Personvern

Personopplysninger

Skoleutviklingsarbeidet 2023-2026.

Informasjon om skolens utviklingsarbeid 2023-2026.


Det snakkes mye og ofte om utvikling i dagens skole. Vi kan mene hva vi vil om det, men utviklingsarbeid er en viktig og nødvendig del av det å drive en seriøs virksomhet. Lærere jobber egentlig med utviklingsarbeid daglig. Det er det vi holder på med i vårt yrke. Vi planlegger noe, vi prøver det ut, og vi evaluerer det etterpå slik at vi lærer og forbedrer arbeidet til neste gang. Vi skal altså alltid være på utkikk etter hvilke områder vi kan bli bedre på. Utviklingsarbeid er mye av det samme. Forskjellen er at det er satt inn i et overordnet system, som gjør at utprøving og resultater blir snakket om og delt med andre. På den måten blir læringen enda bedre, når kanskje enda flere, og blir forhåpentligvis en varig forbedring. 


Denne teksten fra læreplanen viser at alle ansatte i skolen er forpliktet til, ikke bare å delta i, men å ta aktivt del i videreutvikling av skolen. Det er dette som driver oss. Bak dette igjen har vi opplæringsloven som pålegger skoleeier, kommune og fylkeskommune å legge til rette for at alle ansatte får anledning til å henge med i utvikling både personlig og som en del av skole og samfunn. 


Når det er slått fast at utviklingsarbeid ikke er noe vi kan velge bort, kan vi se nærmere på hvordan vi konkret jobber med det på Ørsnes privatskole. 


Vi har valgt å fokusere på to hovedområder:

  • Begynneropplæring (skriving og regning) og hele veien fram til eksamen.

    • I dette vil det også inngå grunnleggende lese-skrive-regneferdigheter, læreplanforståelse og vurdering. 

  • Kompetanseløftet for spesialpedagogikk, med fokus på høyfrekvente vansker, atferd og ADHD. 

    • I dette vil det også inngå tilpasset opplæring og inkludering. 

Lofotsamarbeidet, og universitetssamarbeid.

Rektorene og skolestyrene ved begge privatskolene (Ørsnes og Vikten) har blitt enige om å være deltakere sammen med de offentlige grunnskolene i Lofoten. Det har mange fordeler. Vi sparer mye arbeid med organisering, vi møter andre lærere og skoler i felles erfaringsdeling, vi holder på med lignende utviklingsarbeid som alle andre skoler i Lofoten, og vi trenger ikke gjøre egne avtaler ved siden av når det likevel er et arbeid på gang i Lofotskolene. 


Derfor er vi nå med på et utviklingsarbeid i samarbeid med alle offentlige grunnskoler i hele Lofoten, og NTNU i Trondheim. Utviklingsprosjektet i Lofoten får midler etter en søknadsprosess mot fylket. Pengene er bevilget, og med det ligger noen forpliktelser. En av dem er at utviklingsarbeidet SKAL foregå i samarbeid med en utdanningsinstitusjon. 


Samarbeidet med NTNU, er knyttet til de to sentrene: Matematikksenteret og Skrivesenteret. Ved hjelp av personer derfra, blir lærerne ledet gjennom utviklingsarbeid på hele grunnskoleløpet fra begynneropplæringen og veien fram til eksamen. Lærerne har fått muligheten til å velge hovedfokus, matematikk eller skriving. Planen er at dette utviklingsarbeidet skal foregå over tre skoleår. 


I tillegg har vi fått midler til å samarbeide med Universitetet i Bodø (Nord Universitet), på området kompetanseløftet for spesialpedagogikk. Her har lærerne i Lofoten ganske samstemt ønsket seg mer faglig utvikling på høyfrekvente vansker, spesielt atferd og ADHD, samt tilpasset opplæring og inkludering. 


To-tre utviklingsarbeid på en gang.

Så vi har altså en ambisiøs plan om to utviklingsarbeid på samme tid. Disse to arbeidene er organisert noe ulikt, og det vil derfor kunne la seg gjøre uten å gå på bekostning av hverandre. 


Samtidig har vi ved våre private skoler, et eget utviklingsarbeid på gang, som vi tenker å holde fokuset på hele veien. Det er KRLE i utvikling (KiU). Dette kan ikke sammenlignes med de andre lovpålagte utviklingsarbeidene, men er heller en kontinuerlig utvikling som vi ser at privatskolene våre må ha. Her handler det om å se på oss selv, vår egenart, våre verdier, og alltid være i utvikling også på dette området. Dette utviklingsarbeidet drives av vår egen organisasjon og har ikke noe med det andre å gjøre. Vi tar det likevel med i oversikten her, fordi det er et viktig arbeid som vi må sørge for å ha med i planene uavhengig av hva skola ellers måtte drive med. 

 

Alt utviklingsarbeid skal komme elevene til gode. 

Når det legges ned så mye arbeid, bør det kjennes ute i klasserommet. Så hvordan vil elever og foresatte merke at lærerne driver med utviklingsarbeid? Hele opplistingen foran, med strukturer og prosesser, og mye planlegging helt fra stat og fylke til dypt inne i klasserommet, har en hensikt. Nemlig at det skal komme elevene til gode. Før i tiden ble lærere sendt på kurs innimellom, gjerne en lang reise med overnatting på hotell og god mat i fokus. Det har vist seg at lite av denne kursingen nådde ut i klasserommet. Derfor legges det nå mye energi i at alt utviklingsarbeid skal skje ute på den enkelte skole, med litt støtte og hjelp fra fagfolk og gode veiledere. 


Det elevene derfor helt konkret vil merke, er at de vil bli tatt med på noen oppdrag, der lærerne prøver ut metoder i opplæring. Det de ikke vil se selv så tydelig, er selve utviklings- og forbedringsarbeidet som skjer i forkant og etterkant av klasseromsaktiviteten. 


Utviklingsarbeidet lykkes når lærere jobber sammen om metoder og diskuterer mulige løsninger og utfall både før og etter at de har prøvd det ut i klasserommet. Utvikling skjer når alle tar aktivt del i dette læringsfellesskapet, og slik bidrar til å videreutvikle skolen. Når lærerne mandager fra kl 14.30 til kl 16.00, setter seg ned sammen og reflekterer og deler erfaringer, etablerer vi strukturer for samarbeid, støtte og veiledning, som gjør at hver enkelt lærer blir tryggere i sin profesjon og slik utvikles det profesjonelle læringsfellesskapet. 


Elever og foresatte vil kanskje, om de virkelig ser etter det, merke at de voksne som de møter ved Ørsnes privatskole, er i stadig utvikling der det jobbes målrettet for videreutvikling og forbedring. 



----------------------------------------------------------------------------

Les mer om prosessene bak utviklingsarbeid:

  • Kompetanseutvikling oppvekst Nordland. 

    • Fylket (statsforvalteren) oppfyller loven gjennom “Tilskuddsordningen i Nordland”. Dette er en langsiktig plan som beskriver hvordan tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling blir løst, gjennom tre ulike ordninger: 

      • Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekom).

      • Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole (Dekom).

      • Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (ofte omtalt som kompetanseløftet).

  • Dekom. Desentralisert kompetanseutvikling i Nordland. 

  • Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis - laget rundt barnet. 

  • Dekom-planen for 2023-2026. Denne planen viser mer detaljert hvordan Lofotskolene og Vikten og Ørsnes privatskoler har planlagt dette utviklingsarbeidet.