Skoleskyss

Elever i 1. årstrinn har rett til gratis skoleskyss dersom de bor to kilometer eller mer fra skolen. Elever i 2. – 10. årstrinn som bor mer enn fire kilometer fra skolen har rett til gratis skyss. Elever som har særlig farlig eller vanskelig skolevei har rett til gratis skyss uten hensyn til veilengden.

Det finnes regler (se vedlegg nederst) for hva som regnes for særlig farlig eller vanskelig skolevei, men det er kommunen som til sist bestemmer om aktuelle strekning regnes for særlig farlig eller vanskelig, og om eleven vil få innvilget skoleskyss på dette grunnlag. Foreldrene må sende særskilt søknad for hvert enkelt barn stilet til kommunen.  Denne søknad skal videreformidles gjennom skolens skoleskyssbestillingsportal og søknad må være skolen i hende innen 05. april, hvis skoleskyssen skal være klar til skolestart i august. (Skolen kan evt. være behjelpelig med tips for å skrive søknad).

Selv om Kunnskapsløftet krever at skolene gjennomfører trafikkopplæring gjennom hele Grunnopplæringen, har foreldrene hovedansvaret for trafikkopplæringen av egne barn. Foreldrene må gå den aktuelle skoleveien sammen med barna og gjøre de korrekte valg av krysningspunkter, lære barna hva de skal se og høre etter og hvordan de skal oppføre seg når de går langs veien.

Der barna har skoleskyss, må opplæringen på skolen og hjemme også omfatte hvordan man oppfører seg på holdeplassen, og i buss eller drosje.

Sykle til og fra skolen?

Trygg Trafikk anbefaler at barn ikke bør sykle alene i trafikken før ved 10 – 12 års alder. Dette er en anbefaling, og foreldrene har ansvaret for sine barn. Derfor kan lokale forhold føre til ulik praksis. Foreldrene må sykle den aktuelle skoleveien sammen med barna og gjøre de korrekte valg av krysningspunkter, lære barna hva de skal se og høre etter og hvordan de skal oppføre seg når de sykler langs veien.

Vi minner om at foreldrenes ansvar også må strekke seg til å se til at opplæringen også inneholder nødvendige sikkerhetstiltak, som hjelm, refleks og lys. Det er hjelmpåbud på alle sykkelturer i skolens regi. Skolen forventer at elevens sykkel blir sjekket jevnlig, slik at den er i god stand.

For mer informasjon

Noen linker fra Trygg trafikk: