PPT - Pedagogisk Psykologisk Tjeneste

PP-tjenesten i kommunen gir råd og hjelp for å sikre at alle elever får den tilpassede undervisningen de har krav på. Skolen har en fast PP-kontakt som følger opp behovene for ekstra støtte i undervisningssituasjonen, og gir konkrete råd og veiledninger for opplæringen.

Kontakten med PP-tjenesten kan være anonym, dersom man bare ønsker enkle avklaringer i forhold til situasjoner i klasserommet. Det kan være at lærer tar en generell samtale med PP-kontakten uten å navngi elev(er). PP-kontakten kan også være til stede i klasserommet for å observere, enten enkeltelever, eller bare selve undervisningssituasjonen. Dette gir grunnlag for en samtale med lærer og danner utgangspunktet for rådgivning, veiledning eller materiell for å tilpasse undervisningen enda bedre. Observasjon av enkeltelever skjer ikke uten dialog med foreldrene til den aktuelle eleven.

Dersom foreldre føler at deres elev har behov for ekstra oppfølging i undervisningen, kan de kreve at det gjøres tiltak. Elevens lærere kan også anbefale denne ekstra oppfølgingen, men alt må gjøres i samarbeid med foreldrene.

Saksgangen er da som følger:

Skolen og foreldrene samarbeider om å melde behovet til PPT. PPT gjør en vurdering og kommer med anbefaling av hvilke tiltak som bør settes inn i en sakkyndig vurdering. Sakkyndig vurdering blir lagt til grunn når kommunen skal fatte vedtak i saken. Det vil si at kommunen avgjør hvilke ressurser som eventuelt skal settes inn. Det kan også være aktuelt å søke om støtte via NAV til feks lydbøker, pc- program, PC og liknende dersom utredning fører til en diagnose hos eleven.