Fastsatt som forskrift av Kunnskapsdepartementet 15.11.2019
Gjelder fra 01.08.2020 http://www.udir.no/lk20/ENG03-02
Fordypning i engelsk er et sentralt fag for å gi elevene et redskap for å kommunisere og samhandle gjennom digitale medier og teknologi. Elevene skal få utforske og videreutvikle sin språkkompetanse ved å trekke inn egne interesseområder fra både den virtuelle og den virkelige verden. Faget skal gjøre elevene i stand til å reflektere over variasjon i språk, tenkesett og kommunikasjonsmønstre som de møter i det virtuelle og det virkelige samfunnet. Faget skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav om engelskspråklig digital kompetanse og variert språklig kommunikasjon.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Arbeid med fordypning i engelsk skal gi elevene økt språklig og interkulturell kompetanse og bidra til at de utvikler forståelse og respekt for kulturelt og språklig mangfold og demokratiske verdier og holdninger. Faget skal også bidra til møter mellom mennesker med ulik språklig og kulturell bakgrunn og bidra til at elevene finner tilhørighet i ulike kulturelle fellesskap, både i den virtuelle og i den virkelige verden. Ved å utforske språklige og kunstneriske uttrykksformer og ved å delta i utforskende og kreative læringsaktiviteter kan elevene utvikle engasjement og skaperglede. Elevenes skaperglede, engasjement og utforskertrang styrkes når teknologien bringer skolen ut i verden og slipper verden inn i skolen. Gjennom arbeid med faget får elevene øvelse i kritisk tenkning om bruk av teknologi, sosiale nettverk, kilder, hjelpemidler og læringsstrategier. Dette kan bidra til at de utvikler etisk bevissthet.
Kommunikasjon innebærer å skape mening med språk og å kunne bruke språket i formelle og uformelle sammenhenger. For å kommunisere selvstendig må elevene bruke sine muntlige og skriftlige ferdigheter i samhandling med andre. Elevene skal få oppleve glede ved å utfolde seg og å samhandle i autentiske språksituasjoner.
Språklæring innebærer å utvikle språkbevissthet og å kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan ord-, setnings- og tekststrukturer brukes, gir elevene valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling.
Språk og teknologi innebærer å bruke digital teknologi og digitale ressurser for å utforske og lære engelsk i møte med andre. Bruk av teknologi skal legge til rette for kommunikasjon, interkulturell kompetanse og språklæring. Elevene skal lære å finne, kritisk vurdere og bruke teknologi og medier kreativt og hensiktsmessig.
Interkulturell kompetanse er å få innsikt i og utvikle forståelse for kulturelt og språklig mangfold og bruke denne kompetansen i samhandling med andre. Å lese varierte typer tekster på engelsk kan fremme leseglede, bidra til å videreutvikle språkkompetansen og øke interkulturell kompetanse.
I fordypning i engelsk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle elevenes evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig ved å ta utgangspunkt i elevenes egne interesseområder. Dette gir elevene grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, erfaringer og meninger, noe som er viktig for å delta i et sosialt fellesskap både virtuelt og i den virkelige verden. Det kan også gi elevene nye perspektiver på egne og andres livsbetingelser og levemåter. Å håndtere situasjoner som krever språk- og kulturkompetanse kan gi elevene mestringsfølelse og bidra til at de utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet.
I fordypning i engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes forståelse av at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Opplæringen skal legge til rette for at elevene kan samhandle med mennesker og virtuelle figurer lokalt og globalt for å skape interkulturell forståelse og kompetanse. Elevene skal lære seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Elevene skal kunne reflektere over spilleregler og normer for samhandling i både den virtuelle og den virkelige verden.
I fordypning i engelsk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å legge til rette for at elevene kan innhente og kritisk vurdere informasjon fra ulike engelskspråklige kilder. Elevene skal få mulighet til å uttrykke seg og samhandle lokalt og globalt. Gjennom bruk av teknologi skal elevene oppøve digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre.
De skal også utvikle kompetanse i å handle etisk og håndtere meningsmotsetninger som oppstår når mennesker samhandler.
Muntlige ferdigheter i fordypning i engelsk er å kunne lytte, tale og samtale og tilpasse språket til formål, mottaker og situasjon. Det innebærer både å formidle innhold til mottakere med ulik språklig bakgrunn og å formidle kunnskap om ulike emner, deriblant egne interesseområder. Elevene skal også kunne fremme egne meninger, videreutvikle innspill fra andre, forklare egne synspunkter og innta ulike perspektiver. Utviklingen av muntlige ferdigheter innebærer å kunne bruke det muntlige språket stadig mer presist og nyansert i ulike situasjoner og velge egnede strategier.
Å skrive i fordypning i engelsk er å skape tekst med ulike uttrykksformer for å understreke og formidle et budskap tilpasset formål, mottaker og situasjon. Utviklingen av skriveferdigheter innebærer å kunne uttrykke seg med stadig større språklig sikkerhet og å kunne planlegge, utforme og bearbeide tekster som er relevante for faget og velge egnede skrivestrategier.
Å lese i fordypning i engelsk innebærer å forstå og reflektere over innholdet i ulike type tekster på papir og digitalt. Det innebærer å lese og finne informasjon i sammensatte tekster med konkurrerende budskap og å bruke lesestrategier til å forstå eksplisitt og implisitt informasjon. Utviklingen av leseferdigheter i fordypning i engelsk er i stadig større grad å kunne reflektere over og vurdere ulike typer tekster kritisk.
Digitale ferdigheter i fordypning i engelsk er å kunne bruke digitale medier og ressurser for å kommunisere på engelsk, delta i digitale samhandlingsprosesser og lage digitale produkter som kombinerer ulike medietyper. Det innebærer å opptre kritisk og reflektert i engelskspråklige digitale uttrykksformer. Utviklingen av digitale ferdigheter i fordypning i engelsk går fra å utforske digitale medier og ressurser til å kunne samhandle, skape tekster og tilegne seg kunnskap ved å innhente, utforske og kritisk vurdere informasjon fra ulike engelskspråklige kilder. Det innebærer i stadig større grad å følge regler for samhandling og personvern og vise evne til etisk refleksjon og vurdering av egen rolle på nett.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Underveisvurderingen i fordypning i engelsk skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fordypning i engelsk på 8., 9. og 10. trinn når de kommuniserer formelt og uformelt med flyt og sammenheng i ulike situasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de formidler erfaringer fra samhandling i den virtuelle og den virkelige verden. Videre viser og utvikler elevene kompetanse ved å være kritiske og reflekterende i valg og bruk av ulike typer kilder og digitale ressurser. De viser og utvikler kompetanse når de i sitt eget arbeid innlemmer informasjon fra kilder på en etterrettelig og hensiktsmessig måte med et bevisst forhold til avsender og mottaker.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å utvikle elevenes leseferdigheter og digitale, muntlige og skriftlige ferdigheter. Læreren skal la elevene utforske og bruke kreativitet og fantasi i varierte oppgaver selvstendig og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram alene og sammen med andre er en del av det å lære et språk.
Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fordypning i engelsk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å medvirke i egen læring, utvikle leseferdigheter, skriveferdigheter og muntlige og digitale ferdigheter i faget.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fordypning i engelsk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én standpunktkarakter i engelsk basert på elevens samlede kompetanse i faget.
Skoleruta 2024-2027
Skoleruta 2023-2024