C2 Skolens livssyn og konsekvenser

På bakgrunn av vårt livssyn vil all undervisning, oppdragelse og adferd være preget av respekt og aktelse for Guds ord formulert i Bibelen og Det evige evangelium. Dette er ikke knyttet til bestemte formuleringer i læreplanverket, men til gjennomgående verdier og holdninger. Det gjelder både skolen som fellesskap og den enkelte ansatte. I kraft av å være rollemodell skal de ansatte vise elevene skolens verdier i praksis. Lærernes engasjement for det skolen står for og vil formidle, skal prege skolemiljøet. Ut fra dette vil de felles verdiene i overordnet del bli tolket og begrunnet.  Vi nevner fem momenter:

• Livssyn er en grunnleggende del av menneskers identitet, og det å bidra til identitetsutvikling er derfor en viktig del av skolens opplæring. I denne sammenheng er vår trosdimensjon av stor betydning. Opplæringen vil preges av tro og livssyn, og denne påvirkningen skjer med respekt for hver enkelt elev, foresatte og kulturell bakgrunn.
  • Verdiene skolen er bygd på, har sin rot i Gud menighets kristne prinsipper. Dette preger forståelsen og praktiseringen av menneskeverdet, og de verdiene som støtter opp om det. Respekt, toleranse, trosfrihet og likeverd står sentralt. Dette betyr blant annet å vise respekt for mangfold, og de som tenker og tror annerledes. I tillegg skal elevene utfordres til å søke sannhet, reflektere og ta egne valg.
  • Kritisk tenkning og etisk bevissthet er en viktig del av læring og dannelse. Mennesket gjør ikke alltid det som er godt og rett, og trenger opplæring og veiledning. Vanedannelse og holdningsdannelse er derfor en nødvendig del av skolens oppgave, og vil ha utgangspunkt i kristen etikk. Nestekjærlighet har overordnet betydning, og er motvekten til ondskap og egoisme. Etisk bevissthet og kritisk tenking, hjelper elevene til å utvikle refleksjon og dømmekraft, som igjen er nødvendige egenskaper i livsmestringen.
  • Respekt for naturen og ansvaret for den, er en del av oppdraget Gud har gitt oss mennesker. Skolen skal skape bevissthet om naturvern og bærekraftig utvikling, og det å forvalte ressursene på en slik måte at de bevares til generasjonene som kommer etter.
  • Skolen skal legge til rette for demokrati og medvirkning. Dette skal gjøres på en slik måte at hver enkelt kan oppleve at de har noe å bidra med, ut fra medfødte evner og til det beste for fellesskapet. Demokratiopplæring gir elevene mulighet til å til å bli aktive samfunnsborgere, der de må utvikle bevissthet rundt majoritets- og minoritetsperspektiver og skape rom for samarbeid, dialog og meningsbrytning.