Til deg som har positiv koronatest og du som er nærkontakt

Koronasmitten er i nærmiljøet. I den forbindelse oppstår usikkerhet. Vi har derfor samlet en enkel oversikt her om hvordan vi bør forholde oss.

Fhi.no har ei enkel og lettlest nettside som gir god informasjon. Sjekk gjerne der selv. På grunn av at vi har en del mennesker i nærmiljøet som absolutt ønsker å kunne unngå smitte, oppfordrer vi alle til å sette seg inn i disse retningslinjene og følge dem så langt vi er i stand til.

De som får positiv test, gir beskjed til sine nærkontakter. Det er forskjell på om du defineres som nærkontakt som er husstandsmedlem eller tilsvarende svært nær den smittede, og øvrige nærkontakter.

2022-02-02 Flytskjema isolasjon og testing jan 2021.png

Råd til husstandsmedlemmer og andre svært nære kontakter:

(Utdrag fra Fhi.no - NB! Det foreligger en lengre liste enn det vi tar med her.)

• Barn i grunnskolealder (1.-10. klasse) og yngre anbefales kun test ved symptomer, også når det er smitte i barnets husstand.

• Du anbefales å teste deg hver dag i 5 døgn fra siste nærkontakt med den sist syke i husstanden.

• Dersom du ikke kan holde avstand til smittede, anbefales du å teste deg hver dag i 9 døgn. Hvis flere i husstanden er smittet, telles 9 døgn fra den siste ble syk.

• I tillegg til daglig testing anbefales det at du bruker munnbind innendørs på offentlig sted, og unngå store sammenkomster og arrangementer i 10 døgn etter nærkontakten. Anbefalingen om munnbind gjelder ikke barn under 12 år, skolebarn over 12 år når de er på skolen, og personer som av medisinske og andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

• Dersom du får symptomer, skal du holde deg hjemme og teste deg.

Råd til øvrige nærkontakter:

• Du regnes som øvrig nærkontakt dersom du har vært i kontakt med den smittede fra 2 døgn før den fikk symptomer, eller fra testtidspunktet hvis den smittede ikke har symptomer. Med kontakt menes nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter.
  • Det er anbefalt at du tester deg dersom du får symptomer.