Spørsmål og svar om musikkfortellingen og koronareglene

Etter planen skal den årlige musikkfortellingen arrangeres fredag den 17. desember 2021. I den forbindelse dukker spørsmålene opp. Hvordan kan vi gjennomføre arrangementet i tråd med gjeldende nasjonale og lokale anbefalinger?

Vi har gjort grundige undersøkelser på helsenorge.no, og kommet fram til at det skal være trygt å gjennomføre musikkfortellingen dersom vi alle sammen følger rådene som er gitt.

Les spørsmålene og svarene i artikkelen.

Hvordan arrangere musikkfortellingen i tråd med gjeldende korona-regler.

Kan vi arrangere musikkfortellingen slik vi ønsker det, med publikum i salen?

Ja! Det kan vi. Nedenfor vil du se hvordan vi skal sørge for at musikkfortellingen blir gjennomført på en forsvarlig måte i forhold til gjeldende reglement.

For oss som skal arrangere:

Link til “Råd til arrangementer og sosiale sammenkomster.

Hvilken type arrangement er musikkfortellingen?

Musikkfortellingen passer inn under beskrivelsene: ”Kulturarrangement, konserter, utstillingsåpninger, opera, ballett, teater og kino (ikke øvelser, prøver og treninger).

Er lokalet et offentlig eller privat sted?

Forsamlingshuset regnes for å være et offentlig sted

Har vi lov å arrangere en stor samling på forsamlingshuset?

Ja, siden forsamlingshuset er et offentlig sted, men vi må da ha en ansvarlig arrangør, og det må være gjort avtale med de som eier lokalene om hvem står ansvarlig for arrangementet. Det er laget en skriftlig avtale med GM-styret om at Ørsnes privatskole er ansvarlig arrangør i leide lokaler (forsamlingshuset).

Hva vil det si å være ansvarlig arrangør?

Ansvarlig arrangør skal ha oversikt over hvem som er til stede, gi informasjon til de inviterte om smittevernreglene og har ansvar for at reglene overholdes. Gjestene og deltakerne som er til stede skal informeres om hvem som er arrangør og hvem som skal kontaktes ved spørsmål om smittevern.

Hva er forskjellen på å være deltaker og arrangør?

Du er deltaker når du er med på arrangementet, for eksempel som publikum eller med på en middag. De som står for gjennomføringen av arrangementet regnes ikke med i det totale antallet som kan være med i arrangementet.

Hva er gjeldende regler for ansvarlig arrangør?

Antallsbegrensninger: Uten faste tilviste plasser: maks 50 deltakere, med faste tilviste plasser: 3 kohorter med maks 200 deltakere i hver. Det skal være minst 2 meter avstand mellom kohortene.

Krav til gjennomføring:

• Det skal utpekes en ansvarlig arrangør som har ansvar for at kravene blir oppfylt.

• Reglene om hvor mange som kan samles skal følges.

• Deltakerne skal ha minst 1 meter avstand til andre som de ikke bor sammen med, målt fra skulder til skulder.

• Det må være et offentlig lokale som er stort nok til at du kan følge regelen om avstand.

• Skriv ned navn og kontaktinformasjon til alle som er til stede, hvis det er nødvendig for å ha oversikt over deltakerne for bruk til en eventuell smittesporing. Informasjonen må slettes etter 14 dager.

• Alle som er til stede må være friske.

Alle skal ved billettsalg og ankomst få sitteplasser som har minst 1 meter avstand, men de som er i samme husstand kan sette seg nærmere hverandre etter ankomst. Dersom publikum sitter på faste, tilviste sitteplasser er det tilstrekkelig å ha et ledig sete mellom deltakerne.

Barn i samme klasse eller gruppe i barnehagen eller barneskolen trenger ikke holde avstand.

Råd til deg som skal være deltaker på et offentlig arrangement.

Link til “Oversikt over regler og anbefalinger.

For de som skal inviteres: “Kan jeg dra på musikkfortellingen?”

Se svaret i den blå boksen:

MEN, det er viktig at de som skal være publikum blir informert om gjeldende nasjonale anbefalinger, og oppfordres til å følge dem:

• Testing ved symptomer. Alle bør teste seg og holde seg hjemme dersom en får symptomer på korona.

• Avstand, klemming og håndhilsing. Hold avstand til andre, gjerne én meter der det er mulig. Du bør unngå klemming og håndhilsning. Finn andre måter å hilse på, for eksempel kan du ta hånden til hjertet.

Må publikum bruke munnbind?

Anbefalingen er at munnbind skal brukes i situasjoner der det er så mye folk at det er vanskelig å holde den anbefalte avstanden, 1-metern. Det betyr at i gangen når publikum kommer og går, må de ha munnbind på, men når de sitter på sine faste plasser trenger de ikke det.