Omgangssyke og oppkast

OMGANGSSYKE

• 48 timer

Syke barn bør holdes hjemme fra skolen til de har vært uten symptomer i to døgn (48 timer)

• Smitte i huset

Små barn fra hus med smitte bør ikke sendes på skolen

• Matlaging

Dersom du har smitte i huset bør du ikke arbeide med mat og servere mat som ikke varmes opp

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Norovirus

Dette er en samling med ulike virus som kan gi diaré og oppkast. I vår del av verden er dette viruset den mest vanlige årsaken til omgangssyke med disse symptomene: Kvalme, oppkast, vondt i magen, smerter i musklene, diaré og feber. Dersom du vil ha en helt sikker diagnose må legen din sende inn en avføringsprøve senest 3 døgn etter at du har blitt syk. De fleste tilfellene i Norge blir imidlertid diagnostiserte etter hva pasienten forteller, og ikke etter en avføringsprøve.

Man blir smittet ved at man kommer i kontakt med mat eller vann som inneholder viruset. Smitten kommer da fra en person med smitte, eller det har vært brukt skyllevann som har inneholdt viruset. Dersom en syk person hoster på deg kan du også bli smittet. En syk person er smittefarlig så lenge han eller hun har symptomer på sykdommen, størst er smittefaren etter 2-3 dager med symptomer.

Det tar 12-48 timer fra man blir smittet til symptomene viser seg. Sykdommen går som regel over etter et par døgn.

Det finnes ingen behandling eller vaksine. Dersom du er syk bør du drikke vann for ikke å bli uttørket. Når du er syk bør du også unngå å lage mat til andre enn deg selv, for å unngå å føre smitten videre.

Det er viktig å ha god hygiene. Vask hendene dine godt, og dersom noen er syke i dine omgivelser må det holdes rent og pent på badet og kjøkkenet. Unngå å spise med hendene dersom de ikke er rene!

FOR VIKTEN SKOLE