Pandemi / virus

vedrørende INFLUENSA A (H1N1) – “SVINEINFLUENSA” og annen alvorlig virussykdom

Syke barn og voksne skal være hjemme
Personer med ny influensa er smitteførende i omtrent syv dager etter symptomdebut, og influensasyke skal derfor holde seg hjemme i 7 dager fra første sykdomsdag. Dette innebærer å ha lav terskel for å være borte fra skolen ved symptomer på influensa. Symptomene er som ved vanlig influensa - feber, hoste, vond hals, kroppsverk, hodepine, frysninger og tretthet. En del av pasientene har rapportert diaré og oppkast. Sykdomstegnene starter gjerne brått, med feber og allmennsymptomer som første tegn.

For andre syke barn er det allmenntilstanden og eventuelle andre forhold som avgjør fraværsperioden, normalt en dag etter at symptomene er borte.

Så lenge influensaepidemien ikke er kommet i gang for alvor i nærområdet, vil de fleste barn med luftveisplager være bare forkjølet og ikke ha influensa. Pålegg om sju dagers fravær for alle syke barn med luftveisplager er da ikke hensiktsmessig.

Kontakt fastlegen om du blir syk – PÅ TELEFON
Det anbefales å ta kontakt på telefon med fastlege for råd for den enkelte, og for å få vurdert om det er aktuelt med medikamentell behandling. Det er spesielt viktig at folk i risikogrupper kontakter fastlegen tidlig. Dette gjelder også gravide som blir syke.

God hostehygiene - gjelder både elever og ansatte
Bruk engangs papirhåndklær foran munnen for å beskytte andre når du hoster eller nyser. Kast papirhåndkleet etter bruk og vask hendene. Host eller nys i albuekroken hvis du ikke har papirhåndkle tilgjengelig.

God håndhygiene
Vask hendene grundig og ofte, spesielt når du har vært ute og før du spiser. Vask med vann og såpe er godt nok, men kan erstattes av hånddesinfeksjon med sprit når du ikke får vasket hendene på annen måte.

Foresatte som er influensasyke skal ikke møte opp i skolen.
Dersom det er nødvendig av hensyn til bringing og henting av elever, skal det skje slik at de ikke har nær kontakt med andre barn eller ansatte i skolen.

Ved utbrudd

Syke elever eller ansatte
Det vil i utgangspunktet ikke være aktuelt å stenge skolen, så lenge det er elevgrunnlag og ansatte til å ta seg av undervisningen. Et eventuelt utbrudd vil gi økt fokus på hygiene og lavere terskel for å sende hjem elever med symptomer. Det er derfor viktig at foreldrene er tilgjenglig på telefon.

Når vi oppdager barn med klare symptomer, er det viktig å få testet for H1N1. Ved påvisning av smitte/utbrudd, vil elever og ansatte i risikogruppene bli anbefalt å holde seg hjemme fra skolen.

Så lenge vaksinene ikke er et reelt tilbud til alle, er det viktig å redusere spredningen, da vi vet at dette er et ”nytt” virus og dermed mange som er mottakere.

Definisjoner av risikogrupper:

B1. Gravide i andre og tredje trimester. Gravide i første trimester med risiko for alvorlig sykdomsforløp* kan vaksineres etter nærmere vurdering av sin lege.

B2. Personer med risiko for alvorlig sykdomsforløp * i alderen 6 måneder – 64 år. Ved begrenset mengde vaksine, anbefales at de yngste vaksineres først.

B3. Personer med risiko for alvorlig sykdomsforløp * i alderen 65 år og eldre.

*Personer med følgende tilstander anses å ha økt risiko for alvorlig sykdomsforløp:

• kroniske luftveissykdommer (inkludert astma med behov for stadig legemiddelbehandling eller innleggelser), spesielt personer med nedsatt lungekapasitet
  • kroniske hjerte/karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt. Ukomplisert høyt blodtrykk regnes ikke som risiko
  • nedsatt forsvar mot infeksjoner, uansett årsak
  • diabetes mellitus type 1 eller 2
  • kronisk nyresvikt (GFR<30 ml/min)
  • kronisk leversvikt
  • kronisk nevrologisk sykdom eller skade
  • svært alvorlig fedme, dvs kroppsmasseindeks (BMI) over 40 kg/m2
  • Gravide

Når det gjelder de ansattes eventuelle fravær, ordnes dette gjennom sykemelding fra fastlegen. Skulle dette eventuelt by på problemer, vil skolen være behjelpelig med ordninger.

Elever som eventuelt vil kunne få langtidsfravær, skal hjelpes gjennom god kommunikasjon fra skolen, for å holde seg oppdatert på faglig progresjon.

Ved behov for flere opplysninger.

FOR VIKTEN SKOLE