Personvern

Personopplysninger

Skolemiljø

Rutinebeskrivelse for arbeidet med trygt og godt skolemiljø ved Ørsnes privatskole:

(Endringer etter ny opplæringslov og privatskolelov etter 1. august 2024, er markert i rød skrift.)

På Udirs side om Skolemiljø kan du lese mer om dette.

Ørsnes privatskole har laget en kortversjon av aktivitetsplikten - Handlingsplakaten - som skal være til hjelp i det daglige. Denne bygger direkte på Udir-3-2017 - Skolemiljø. For å forstå hele aktivitetsplikten, og være i stand til å handle etter denne, SKAL alle ansatte også sette seg grundig inn i rundskrivet i tillegg til Plakaten. Plakaten henges opp i alle klasserom og på lærernes arbeidsrom.

Denne rutinen gjennomgås i personalmøte hvert skoleår ved oppstart i august og gjentas i januar/februar. Ved nyansettelser midt i et skoleår, informeres det om denne rutinen.

Dokumentasjon på hvordan skolen og skolestyret arbeider for å oppfylle alle delene av aktivitetsplikten, kommer fram i Plakaten og i punktene 1-2 nedenfor.

Kapittel 12 - Elevenes arbeidsmiljølov

Hele kapittel 12 i opplæringsloven, handler om elevenes skolemiljø. Aktivitetsplikten er nærmere omtalt i kapittel 12-4. Denne loven skal sikre at skolen handler raskt og riktig dersom en elev opplever å ikke ha det trygt og godt på skolen. Kapittel 12-5 er en skjerpet aktivitetsplikt dersom ansatte utsetter elever for krenkelser. For å sikre elevens rettighet, er det i kapittel 12-6 lovtekst om retten til å melde saken til statsforvalteren. Det er også viktig at foreldre og elever blir godt informert om spesielt disse rettighetene. Dette blir ivaretatt i Privatskoleloven kapittel 5A-8.   

1: Informasjon.

Informasjon til foreldre: 

1 - Skolestart. Ved oppstart hvert skoleår, på første foreldreråd, skal rektor gjennomgå rettighetene som beskrevet over. I tillegg skal den samme informasjonen gjøres skriftlig, godt synlig og lett tilgjengelig på skolens nettside. Sosiallærer skal også informere om sin rolle og hvordan foreldre og elever kan ta kontakt. 

2 - Underveis i skoleåret

- Ved høstens klasseforeldremøter, skal kontaktlærer/sosiallærer ha skolemiljø som fast sak. Rettighetene skal påminnes, og det bør legges til rette for tema/samtale om skolemiljø og fellesskapende aktiviteter på fritiden. 

- Ved vårens klasseforeldremøter, skal rektor ha skolemiljø som fast sak, der rettighetene blir minnet om, samt fokus på foreldrenes muligheter til å delta med fellesskapende aktiviteter på fritiden, som et ledd i det forebyggende arbeidet for å skape et trygt og godt skolemiljø. 

3 - Årlig samarbeid med FAU. FAU skal samarbeide med elevene og skolen om skolemiljøtiltak. Dette samarbeidet sikres gjennom å ha SMU (skolemiljøutvalg) som fast sak på de offisielle skolestyremøtene.


Informasjon til elever: 

1 - Skolestart. Ved oppstart hvert skoleår, skal kontaktlærer på hvert trinn gi alderstilpasset informasjon om rettighetene som beskrevet over. I tillegg skal denne informasjonen gjøres skriftlig, godt synlig og lett tilgjengelig på trinnets nettside. Sosiallærer skal også informere, så tidlig som mulig, om sin rolle og hvordan elevene kan ta kontakt.

2 - Underveis i skoleåret. Ved elevsamtaler og kontaktsamtaler skal kontaktlærer ha skolemiljø og trivsel som fast punkt. 

3 - Elevrådet. Sosiallærer skal ha faste møter med elevrådet i løpet av skoleåret, der skolemiljø, elevenes rettigheter og trivselstiltak er faste saker.   

4 - Elevrådet skal være engasjert i skolemiljøtiltak i samarbeid med FAU. Dette samarbeidet sikres gjennom å ha SMU (skolemiljøutvalg) som fast sak på de offisielle skolestyremøtene.

2: Rutiner for aktivitetsplikten.

Rektor skal ha oversikt over alt som har med skolemiljø å gjøre. Derfor skal rektor alltid informeres, helt fra mistanke oppstår. Alle ansatte må sette seg godt inn i aktivitetsplikten, spesielt egen rolle i forhold til de fem delpliktene: alle ansatte skal følge med, gripe inn og melde fra, være spesielt oppmerksom på prinsippet LAV TERSKEL. Rektor skal sørge for at plikten til å undersøke og sette inn tiltak blir gjort så raskt som mulig. Skjerpet aktivitetsplikt inntreffer dersom det er mistanke eller kjennskap til at en ansatt krenker en elev - skal det meldes fra til rektor, og rektor må melde fra til skoleeier så fremt ikke meldingen er åpenbart grunnløs. Dersom en i ledelsen krenker, skal det meldes fra direkte til skoleeier. Skoleeier følger opp rektors rutiner gjennom faste sjekkpunkter i årshjulet og på møtene. 

LAV TERSKEL: Snakk med rektor så snart det er mulig når…

  1. Du får mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt.

  2. Du ser at en elev kanskje opplever noe som kan være noe.

  3. Du ser at en elev opplever noe som ikke er bra. Grip inn dersom det er nødvendig. 

  4. Du får høre om noe der noen har sett noe som kanskje kan være noe.

  5. Du snakker med en forelder som har tenkt på noe som kanskje ikke er helt greit.

  6. Du får en følelse av at noe har endret seg i miljøet eller mellom elever. 

Dersom en sak kan se ut til å være av en alvorlig grad, skal det straks meldes fra til rektor. Andre saker kan ventes med til f.eks slutten av skoledagen, eller i en ukentlig oppsummering i teammøtereferatet.

Når rektor får vite om en mistanke, eller kjennskap til noe:

Dersom det er en alvorlig sak, melder rektor fra til skoleeier (skolestyret).  

Alle saker skal undersøkes:

  1. Rektor og kontaktlærer skal alltid sørge for at saken blir undersøkt for å få fram fakta og bakgrunn. De vurderer sammen hvordan undersøkelsesprosessen skal gjennomføres.

    1. Samtale med eleven.

    2. Samtale med andre elever. (Involverte elever har rett til å bli hørt.)

    3. Samtale med elevens foreldre. 

    4. Samtale med lærere.

  2. Rektor og kontaktlærer vurderer hvilke tiltak som skal settes inn.

  3. Tiltak(ene) skal noteres skriftlig. Rektor og kontaktlærer formulerer tiltakene i aktivitetsplanen. (Aktivitetsplanen er hentet fra mal hos udir, og dekker alle lovpålagte punkter.) 

  4. Rektor dokumenterer alle meldinger, og beskriver hvordan skolen jobber for å oppfylle aktivitetsplikten i de enkelte sakene. 

    1. Alle varsler blir meldt til rektor direkte, muntlig eller skriftlig. Rektor noterer alle slike henvendelser, og følger opp hvordan de skal jobbes med videre. 

    2. Dette arbeidet lagres skoleledelsens arkiv. Mappene der inneholder aktivitetsplan(er) og dokumentasjonen.

Når det skal opprettes en sak:

  1. Kontaktlærer og rektor har møte med foreldrene/eleven. Rektor bør lede møtet. 

(Det viktige i dette møtet, er at foreldre og elev skal oppleve å bli hørt og tatt på alvor.) 

  1. Tiltakene i aktivitetsplanen diskuteres, bli enig om hva som skal gjøres fram til neste møte/kontaktpunkt for evaluering. 

  2. Avtale hvor lenge tiltakene skal utprøves.

  3. Avtale neste kontaktpunkt.

  1. Kontaktlærer og rektor har nytt møte/kontakt med foreldrene/eleven etter avtalt dato.

    1. Evaluering av tiltakene.

    2. Dersom tiltakene har virket, avsluttes saken. 

      1. Rektor følger opp etter en periode om saken fortsatt er tilfredsstillende oppklart og at eleven opplever å ha det trygt og godt på skolen. 

    3. Dersom det er nødvendig med nye tiltak, lages det en fortsettelse av aktivitetsplanen (versjon 2, osv…). 

      1. Rektor er ansvarlig for at saken følges opp helt til eleven opplever å ha det trygt og godt igjen. 

    

Når skolestyret får meldinger:

I noen tilfeller skal det meldes fra til skoleeier (hos oss: Skolestyret). Rektor skal melde fra til styret

  • dersom en ansatt krenker en elev,

  • i alvorlige tilfeller, f.eks flere elever involvert, krenkelser pågått over tid, digital mobbing på tvers av skoler.

Det skal meldes direkte til skolestyret av den som mistenker eller oppdager at en i skoleledelsen krenker en elev. 


Når skolestyret får en melding, skal de følge en egen tiltaksplan for slike saker.